Зошто паѓаат цените на бензинот во Европа?

Сподели со своите пријатели

Цените на европскиот гас продолжуваат да паѓаат. Што би можело да резултира од неодамна договореното ограничување на цената на гасот во ЕУ и како изгледа ситуацијата со снабдувањето?

Loading...

Од холандскиот енергетски пазар деновиве доаѓаат добри вести: цената на гасот паѓа.

Во средата, TTF (Terminkontrakt), кој ги поставува трендовите за европската трговија со гас, падна за повеќе од осум отсто на помалку од 100 евра за мегават час.

Денеска договорот за испорака во јануари дури бележи цена помала од 91 евро.

Ова го продолжува трендот што беше забележан во последните месеци: состојбата со снабдувањето со гас во ЕУ е стабилизирана.

Побарувачката исто така значително опаѓа, што врши притисок врз цените и предизвикува нивно паѓање.

Во ноември, Европската унија дури успеа да ја надмине целта за заштеда на гас од 15 проценти.

Ова е резултат на тековните податоци на заводот за статистика Евростат.

Loading...

18 земји од ЕУ заштедиле повеќе од 15 отсто, вклучително и Германија со пад на потрошувачката од околу 25 отсто.

Цената на гасот одамна се оддалечи од рекордното високо ниво, достигнато во август годинава: тогаш цената на гасот на референтната точка ТТФ порасна на 346 евра за мегават час – десет пати повеќе од цената од претходната година и повеќе од три пати повеќе од сегашните цени.јави Дојче веле.

Крајните потрошувачи (купувачи) не се директно засегнати

Точно е дека се остварија прогнозите на експертите дека цените на бензинот ќе паднат во текот на годината и никогаш нема да се вратат на повеќе од 300 евра за мегават-час.

Во ЕУ, пак, не сакаат да ризикуваат дека непредвидените економски и политички случувања, како на почетокот на оваа година, повторно ќе доведат до поскапување на бензинот.

Затоа министрите за енергетика на земјите-членки на ЕУ оваа недела се договорија за заеднички плафон за цената на гасот.

По неколкумесечни расправии, во понеделник беше изгласано воведувањето на „механизмот за корекција на пазарот“.

Овој механизам предвидува дека ќе се забрани тргување со берза ако цената на гасот на холандската енергетска берза е над 180 евра за мегават час за три работни дена и истовремено е 35 евра над цената на течниот гас на светските берзи.

За испораките на гас, кои треба да се извршат во следниот месец, во следните три месеци или во наредната година, одлучувачка цена е цената на енергетската берза во Амстердам.

Loading...

Ограничувањето на цените на бензинот во ЕУ, кое би можело да стапи на сила од февруари, првенствено ќе влијае на големите клиенти, чии договори за снабдување се засноваат на TTF Futures – виртуелна вредност, која ја одредува цената на холандскиот гас на берзата во Лондон и Чикаго.

За разлика од мерките што ги презема германската влада, крајните потрошувачи не се директно засегнати од оваа ценовна граница, пренесува ДВ.

„Невидено и непроверено“

Сепак, нејасно е дали ограничувањето на цената на бензинот во ЕУ, доколку се спроведе или стапи на сила под одредени околности, навистина ќе го има посакуваниот ефект.

Ефективноста на овој инструмент се сомневаше со недели. Тие сомнежи доаѓаат од индустријата, но и од Регулаторната агенција за енергетика на ЕУ.

На пример, властите на ЕУ предупредија дека новата граница на цената на гасот на ЕУ веројатно нема да ги намали трошоците за потрошувачите и бизнисите и ја опишаа границата на цената на гасот како „без преседан и претходно непроверена“. „Фајненшл тајмс“ го цитираше директорот на Агенцијата за енергетика, Кристијан Зинглерсен, кој вели дека „не сака да се потпре на оваа граница на цените на бензинот“.

До неодамна имаше голем отпор во Германија, Унгарија, Австрија и Холандија, а Унгарија дури и во понеделникот гласаше против горната цена на гасот.

Германската влада се спротивстави на ограничувањето на цените на бензинот во ЕУ, но потоа гласаше за „механизам за корекција на пазарот“.

Бидејќи, на инсистирање на Германија, беа додадени клаузули во случај на недостиг на гас: ограничувањето не се применува доколку постои закана дека трговијата ќе се префрли на други пазари, потрошувачката на гас во ЕУ нагло се зголемува или има недостиг на гас во ЕУ. , пренесува ДВ.

Loading...

Дали енергетските размени мигрираат?

Преселбата на други пазари се чини дека е сосема реално сценарио, бидејќи ограничувањето се однесува само на пазарите во ЕУ, а не и на пазарите кои не се членки на ЕУ, како што е платформата за тргување на Националната рамнотежна точка (NBP) на Велика Британија.

Рема за Фајненшл Тајмс, водечката енергетска берза Интерконтинентална берза (ICE) веќе се закани дека ќе ги премести своите операции од Холандија во земја надвор од ЕУ. Тоа би било горчлива загуба за Европа.

Дополнително, трговците во иднина може едноставно да вршат приватни трансакции и повеќе да не се појавуваат на енергетската берза.

Ова е затоа што трансакциите и зделките преку шалтер (шалтерските трансакции) сè уште не се покриени со ценовната граница на ЕУ.

Сепак, според новинската агенција Ројтерс, ЕУ сака да испита дали трансакциите преку шалтер, исто така, би можеле да бидат вклучени во ограничувањето на цената на гасот.

Критичарите сметаат дека опасноста не е отстранета

И покрај дополнителните клаузули, критичарите на овие мерки сметаат дека опасноста од криза со снабдувањето со гас во Европа никако не е отстранета или избегната.

Loading...

Заменик-извршниот директор на BDI, Холгер Лош, минатата недела рече: „Ова ќе програмира далекусежни нарушувања на пазарот, особено физички тесни грла за природен гас за полнење складиште во 2023/24 година, бидејќи ќе се изгубат важни стимулации за заштеда на енергија“.

„Ограничувањата на цената на гасот не ја решаваат кризата во снабдувањето, туку во суштина претставуваат ризик за безбедноста на снабдувањето со гас во Европа“.

Керстин Андреае, претседател на Германското здружение за електрична енергија и вода (BDEW), предупреди дека плафонот на цените може дополнително да ја влоши ситуацијата во снабдувањето со гас: од нејзина гледна точка, Европа на тој начин ја слабее својата конкурентност.

Продавачите, според нејзиното мислење, едноставно би можеле да мигрираат во региони каде што можат да постигнат повисоки цени на бензинот.

– Ако сакате да ја исклучите пазарната економија, тоа обично има негативни последици – објаснува Албрехт фон дер Хаген, генерален директор на Асоцијацијата на семејни бизниси. Во најлош случај, тоа би можело да ја доведе европската економија во застој.

Loading...

Во Брисел има слични стравувања, доколку цената на бензинот нагло порасне, како во летото оваа година. Затоа што постои голем страв дека новите рекордни цени на бензинот може да го парализираат индустриското производство и со тоа да предизвикаат социјален пресврт.

Сепак, никој не знае дали ограничувањето на цената на гасот е вистинскиот инструмент.

Впрочем, ЕУ веќе изрази подготвеност да ја суспендира горната граница на цените на бензинот, ако тоа го направи, тоа ќе има негативни последици, пренесува Дојче веле.

Сите информации за економско-енергетската криза во Македонија, регионот и светот можете да ги прочитате ТУКА.