По неколкумесечна дискусија за снабдување на Украина со борбени авиони, Данска и Холандија конечно се договорија да испратат авиони Ф-16 во Киев.
По веста од Европа, американското Министерство за одбрана во четвртокот објави дека ќе започне програма за обука во октомври во Аризона.
Проценките за времетраењето на обуката варираат од нешто повеќе од еден месец до една година.
И по испораката на Ф-16 на Украина, останува прашањето: Што значат овие авиони за напорите на Украинците да се одбранат од руската агресија?
Во анализа за Атлантскиот совет, Клементина Старлинг, директорка на одбранбената програма во оваа организација и соработник на Центарот за стратегија и безбедност Скоукрофт, укажува дека испораката на Ф-16 ќе и обезбеди на Украина значително зголемени капацитети во воздушниот домен, а може да има и други индиректни воени и политички употреби.
Сепак, самото додавање на овие авиони веројатно нема да има одлучувачки стратешки ефект врз текот на конфликтот со оглед на оперативните предизвици со кои се соочува Украина.
Аналитичарите како Френк Хофман и Максимилијан Бремер и Кели Гриеко разговараа за начините на кои војната ги оспори претпоставките за рамнотежата на нападот и одбраната.
Војната навистина покрена важни прашања за долгогодишното верување дека е полесно да се воспостави воздушна доминација.
Русите го научија ова од прва рака бидејќи повеќеслојните системи за противвоздушна одбрана што Украина сега ги користи, вклучително и ракетите земја-воздух, практично ја негираа воздушната супериорност на руските воздухопловни сили.
Во овој контекст, каде што воздушната одбрана е името на играта, оперативното влијание на F-16 може да биде ограничено, рече Старлинг.
Корисност
Ф-16 ќе им помогне на украинските сили, бидејќи авионите ќе ги компензираат загубите што Украина ги претрпе за време на војната.
Украинските воздухопловни сили влегоа во војната со околу седумдесет ловци поделени меѓу МиГ-39 и Су-27 од постарата генерација.
Додека Украина доби уште дваесетина МиГ 39 од Полска и Словачка, таа загуби најмалку триесет и два ловци врз основа на визуелно потврдени докази.
Овие загуби делумно се должат на фактот дека Русија досега уживаше одлучувачка предност во радарските и ракетните способности воздух-воздух.
Руските авиони, како што се Су-35С и Миг-31БМ, имаат напредни радарски системи кои можат да соборат украински авиони пред да ги откријат.
Покрај тоа, овие руски авиони користат активни радарски проектили, како што се ултра долг дострел R-77 и R-37M, кои се далеку подобри од полуактивните R-27 што ги носат украинските ловци.
Овие фактори значат дека до сега украинските пилоти се бореа во голема неповолна положба, при што руските авиони можеа прво да ги видат украинските авиони и да пукаат пред да одговорат.
Ф-16 ќе биде супериорен во однос на постарите украински авиони.
Со нивните помоќни радари и подобра отпорност на заглавување, F-16 ќе можат да детектираат руски авиони на поголеми растојанија и ќе им овозможат на украинските пилоти да останат подалеку од дометот на руската противвоздушна одбрана на фронтот.
Покрај тоа, овие F-16 најверојатно ќе бидат опремени со AIM-120 AMRAAM, ракети воздух-воздух кои имаат слични, а можеби и супериорни перформанси во споредба со рускиот R-77.
Дополнително, оперативните Ф-16 ќе ѝ обезбедат на украинската платформа способна лесно да интегрира широк спектар на софистицирани системи за оружје доколку САД и другите земји решат да ги обезбедат во иднина.
Тие би можеле да вклучуваат AN/ALK-131, електронски противмерки дизајниран да го одврати непријателскиот радар за да се избегне откривање, или кинетичко одвојувачко оружје како бомба со мал дијаметар, па дури и крстаречки проектили како што е AGM-158 JASSM.
Штом Украина ќе има способност да лета со Ф-16, тоа потенцијално би ја отворило вратата за земјите од НАТО да го обезбедат ова оружје, бидејќи тие се лесно компатибилни со борбените авиони од САД, за разлика од претходно користените советски авиони.
Конечно, трансферот на Ф-16 може да обезбеди индиректна корист со ослободување на дополнителни украински противвоздушни системи за одбрана од руски напади со беспилотни летала и ракети.
Заедно со обезбедувањето поспособни авиони за покривање на војниците од фронтот од воздушни напади, Украина можеби ќе може да додели повеќе воздушна одбрана базирана на копно за да го заштити своето цивилно население и критичната инфраструктура од неселективни руски ракетни напади.
Ограничувања
Сепак, и покрај бројот на предности што F-16 може да ги има во однос на другите авиони со кои управува Украина, очекувањата за нивното севкупно влијание врз војната мора да се ублажат.
Широкото присуство на копнена противвоздушна одбрана сериозно ја ограничи способноста на воздушната моќ да игра одлучувачка улога во поддршката на офанзивните маневри на двете страни од конфликтот.
Руската употреба на ракетниот систем земја-воздух С-400 претставува голема закана за сите украински авиони, вклучувајќи го и Ф-16, бидејќи може да ангажира авиони на средна и висока височина над поголемиот дел од земјата дури и додека се во Белорусија, Крим или руска територија.
Украинските авиони сепак ќе треба да работат на мала височина, користејќи го ефектот на радарски неред за да ја зголемат нивната опстанок.
Оваа тактика, иако здрава, ќе продолжи да ги става украинските Ф-16 во неповолна положба во ангажманите со руските ловци.
Руските авиони кои работат на повисоки надморски височини можат да дадат повеќе кинетичка енергија на ракетите воздух-воздух што ги лансираат, зголемувајќи ја брзината, дострелот и вкупната смртност на нивното оружје.
Спротивно на тоа, дури и F-16 мора да се борат со законите на физиката ако се борат одоздола, бидејќи нивните проектили ќе бидат забавени од гравитацијата и погустиот воздух пред да стигнат до нивните цели.
Покрај заканата од непријателските ловци и С-400 со долг дострел, ширењето на различни типови на противвоздушна одбрана со краток дострел и воздушна одбрана што може да се пренесува преку бојното поле ќе претставува закана и за украинските Ф-16 кои работат како поддршка на копнените трупи блиску до линијата на фронтот.
Конечно, дури и кога не се во воздух, украинските Ф-16 на земјата ќе бидат ранливи на руски ракетни напади, кои уништија неколку украински авиони во минатото.
И покрај малите изгледи Ф-16 да играат улога што ја менува играта во конфликтот, напорите вложени во обуката на украинските пилоти, копнени екипажи и логистичари за управување и одржување на овие авиони ќе имаат долгорочна вредност.
Имајќи предвид дека оваа војна, за жал, може да продолжи во догледна иднина, имајќи ја платформата што може полесно да ги смести западните оружени системи, софтвер и одржување ќе обезбеди можности за поголема ефективност на воената помош за Украина по патот.
На долг рок, и НАТО и Украина ја споделуваат целта земјата да се приклучи на Алијансата. Затоа, сегашното запознавање на украинските воздухопловни сили со стандардите на НАТО и обуката за софистицирани системи ќе помогне да се постави теренот за идната интероперабилност.
Сите информации поврзани со најновите случувања со војната во Украина можете да ги прочитате ТУКА.