GPS, глобалниот систем за позиционирање (Global Positioning System), што овозможува работа од навигација „Гугл мапс“ до комуникациски системи и авијациска навигација, стана несигурен за време на долгата дупка над Медитеранот сè до Блискиот исток и пошироко.
Ова има врска со геополитичките тензии што владеат во регионот, рече Европската агенција одговорна за обезбедување безбеден воздушен сообраќај.
Експертите сметаат дека одложувањето на воспоставувањето GPS навигација во тој регион може да влијае на безбедноста на воздушниот сообраќај на комерцијални патници, што е загрозено.
Извештаите за нарушувања на ГПС, кои пилотите ги доставувале од пилотската кабина за време на комерцијалните летови, покажуваат дека нарушувањата во системот за навигација, создадени и одржувани од американската влада, сега се вообичаени на северноамериканските и европските летови на Блискиот исток, според податоците на познатата европска агенција, позната како Еуроконтрол.
Во текот на 2019 година, Агенцијата примила дури 3.500 извештаи за прекин на системот ГПС на споменатите места, што е рекорден број, што значи дека на овие линии примале најмалку 10 пријави секој ден, на кои авионите продолжуваат да летаат.
За жал, ваквите работи зависат и од тоа дали пилотот сака да пријави прекин или не, во зависност од тоа дали летот е загрозен или не, па затоа Агенцијата смета дека реалниот број на авиони во оваа ситуација е далеку поголем.
Во текот на 2020 година има пад на извештаите на само еден на ден, но тоа нема никаква врска со подобрувањето на состојбата, туку со влијанието на пандемијата на коронавирусот врз бројот на летови низ целиот свет.
Иако се сомнева дека мешањето и уништувањето на ГПС-сигналот може да биде предизвикано од воено влијание во зоните на конфликтот, не постојат сигурни податоци за тоа кој е одговорен за вакво нешто.
Сепак, експертите сметаат дека проблемите за време на работата се веројатно предизвикани од копнените воени бази на земјите во регионот во т.н. „ГПС дупка“.
Прекините на GPS-сигналот може да траат до четири часа, а пилотите покрај GPS имаат и некои други навигациони системи, па затоа загубата на GPS-сигналите не мора да значи тежок случај на контрола на авиони.
За жал, имајќи предвид дека лета и во временски услови што не се идеални, тоа значи и поголемо лошо влијание врз летањето во авионот, кој нема ГПС на кој може да се потпре.
Бидејќи воздушниот простор над Сирија е целосно затворен, авионите на некои правци кон Азија од Европа и Америка мора да се свртат над или под таа земја, летајќи преку Средоземното море, односно Турција, а пречки биле откриени и на сите тие територии. На пример, Кипар со години се бори со мешање на ГПС и во воздушниот и во поморскиот сообраќај, а американски извори наведуваат дека „ГПС дупката“ денес се протега сè до северозападна Италија.
Иако обичните корисници можат да добијат GPS – блокатори по многу ниски цени дури и на обичните интернет-страници, сериозноста на блокадите, како и ширината на опсегот на истите, јасно покажува дека државите или военото влијание стојат зад овој случај.
Исто така, на ГПС може да влијае времето, т.е. временски услови, но скоро е невозможно нивното влијание да трае толку долго и да биде толку постојано.
Кина, Европа и Русија, како и другите поголеми азиски земји, користат приближно исти GPS системи, така што сите можат да бидат оневозможени на ист начин.
За жал, ова значи и многу поголема несигурност при барање решение, бидејќи многу системи можат да бидат оневозможени на сличен начин.
Оневозможената навигација преку GPS делумно влијае и на намалената можност за шпионажа од беспилотни летала и беспилотни летала, кои се користат во воените конфликти во последните неколку години.
За жал, мешањето на ГПС-сигналот стана нова рутина за земјите во конфликт и веќе има бројни примери за оневозможување на системите за навигација за време на војните за само неколку години, кои се зад нас.