ФЛОТА ВО СЕНКА: Како руската нафта сепак стигнува на пазарот?

Сподели со своите пријатели

Руската нафта сè уште го наоѓа својот пат до клиентите ширум светот. Но, дури и оние кои ги поминуваат деновите следејќи го нејзиното движење преку океанот, тешко им е да откријат кој точно ја транспортира нафтата.

Loading...

Како што западните санкции против Русија ескалираа поради инвазијата на Украина, сè повеќе бродови се приклучија на постојната флота на мистериозни танкери, подготвени да го олеснат извозот на руска нафта, пишува CNN.

Упатените во индустријата ја проценуваат големината на таа флота во „сенка“ на приближно 600 бродови, или околу 10% од глобалниот број на големи танкери. И бројките постојано растат.

Кој ги поседува и управува со овие бродови останува мистерија.

Бидејќи трговијата со руска нафта стана посложена во текот на изминатата година, многу западни транспортери се повлекоа од бизнисот.

Се појавија нови и нејасни бродски компании, понекогаш со фиктивни компании во Дубаи или Хонг Конг.

Некои купуваа бродови од Европејци, додека други обновуваа стари бродови кои инаку би завршиле во отпад.

Флотата под радарот доби важност бидејќи Москва се обидува да избегне соработка со западните транспортери, а купувачите во Кина и Индија ги истиснуваат оние во Европа, на кои сега им е забрането да купуваат руска нафта и рафинирани производи како што е дизелот.

Loading...

Доставувањето до подалечни клиенти бара дополнителни бродови и сопственици на бродови кои се подготвени да се справат со дополнителни компликации и правен ризик, особено откако земјите од Г7 наметнаа ограничувања на цената на руската нафта.

Проширување на флотата

Проширувањето на флотата во сенка ги нагласува драматичните промени што руската војна ги донесе на глобалниот пазар на нафта.

Во обид да продолжи да работи, вториот по големина светски извозник на сурова нафта ги преобликува децениските стари обрасци на тргување и го подели енергетскиот систем во светот на два дела.

ПРОЧИТАЈТЕ И:  Најмалку осум загинати, 25 ранети во руски напад на Украина

„Постои флота што не прави бизнис со Русија, а има флота што работи речиси исклучиво со Русија. Само неколку испраќачи соработуваат со двете страни“, рече Ричард Метјуз, шеф на истражување во ЕА Гибсон, меѓународен транспортен брокер.

Додека Европа се одвикна од руската енергија, купувачите во Азија почнаа да склучуваат зделки.

Кина го зголеми увозот на руска нафта на просечни 1,9 милиони барели дневно во 2022 година, што е за 19 отсто повеќе од 2021 година, според Меѓународната агенција за енергетика.

Индија ги зголеми своите набавки уште посилно, забележувајќи зголемување од 800% до просечни 900.000 барели дневно.

Извозот на руска нафта во Кина и Индија достигна рекордни нивоа во јануари откако стапи на сила европската забрана за руска нафта од морето, според Кплер, компанија за податоци и аналитика.

Loading...

Извозот во Турција, уште еден голем клиент, исто така продолжи со забрзано темпо. Забраната за рафинирани нафтени деривати стапи на сила дури во февруари.

За исполнување на овие нарачки потребни се бродови погодни за транспорт. Руската национална флота нема доволно бродови. Тука се појавува „флотата во сенка“.

„Флота во сенка“

Метју Рајт, висок карго аналитичар во Кплер, ги класифицира бродовите што превезуваат руска сурова нафта во две категории: „сиви бродови“ и „темни бродови“.

По инвазијата беа продадени сиви бродови – главно од европски сопственици на компании од Блискиот Исток и Азија кои претходно не биле активни на пазарот на танкери.

„Темните бродови“, од друга страна, се ветерани на кампањите на Иран и Венецуела за избегнување на западните санкции, кои неодамна се префрлија на транспорт на руска сурова нафта.

„Често има докази дека ги прикривале своите активности со исклучување на нивните транспондери на AIS“, рече Рајт за „темните“ садови, мислејќи на технологијата што помага да се идентификуваат и лоцираат.

ПРОЧИТАЈТЕ И:  Украина: За прв пат соборивме руски стратешки бомбардер Ту-22М3

Иако западните земји го забранија увозот на поголемиот дел од руската нафта, нема правила што ги спречуваат западните бродови да испорачуваат нафта до купувачите како Кина и Индија или да обезбедуваат услуги како осигурување – се додека се почитуваат ограничувањата на цените на Г7.

Бродовите на европските сопственици превезувале 36 отсто од руската стока продадена во јануари, според податоците на Кплер.

Loading...

Но, правните и репутациските ризици од непочитување на ценовните ограничувања се големи.

Во исто време, Русија едвај чека да ја прекине соработката со западните бродски компании.

Ова доведе до развој на нова класа, чиј состав е потемен – и чија историја е пошарена.

„Темната флота што ја пренесуваше венецуелската и иранската нафта низ светот е нешто што сите очекувавме да расте и го има“, рече Јанив Шах, висок аналитичар во консултантската компанија „Ристад енерџи“.

Една од причините е што испраќањето руска нафта на долги патувања во Кина или Индија е помалку ефикасно од испраќањето во блиските земји како Финска.

На Русија сега и треба четири пати повеќе транспортен капацитет за својата сурова нафта отколку пред инвазијата, според ЕА Гибсон.

Loading...

Како резултат на тоа, околу 25 до 35 бродови месечно се продаваат на флотата во сенка.

Глобал Витнес, непрофитна организација, проценува дека четвртина од продажбата на танкери со нафта од крајот на февруари 2022 година до јануари оваа година вклучува непознати купувачи, околу двојно повеќе од претходната година.

„Веројатноста за големо излевање или несреќа се зголемува од ден на ден“

Побарувачката би можела да се зголеми во наредните месеци доколку на Кина ѝ треба повеќе гориво за нејзиното економско закрепнување.

Ако поголем процент од глобалната флота се користи за руска сурова нафта и нафтени деривати, тоа троши капацитет, зголемувајќи ги трошоците за сите трговци со нафта.

ПРОЧИТАЈТЕ И:  Москва порача: Ако Западот го конфискува рускиот имот, ние нема да ги поштедиме

„Има огромно зголемување на неефикасноста на начинот на кој функционира пазарот на танкери“, рече Kpler’s Wright.

Loading...

Има и прашања за тоа кој на крајот ја контролира флотата во сенка.

Некои се сомневаат дека некои од предните компании што се појавија имаат врски со „руската држава или одредени политички поврзани фактори“, според Сергеј Вакуленко, поранешен извршен директор на руска нафтена компанија, а сега научник во Фондацијата Карнеги за меѓународен мир.

Минатиот викенд, Европската унија воведе санкции за Sun Ship Management, подружница на Sovcomflot, најголемата руска бродска компанија.

ЕУ објави дека оваа компанија со седиште во Дубаи, регистрирана пред десет години, „делуваше како една од клучните компании за управување со поморскиот транспорт на руска нафта“ и дека „Руската Федерација е крајниот корисник“ од нејзините деловни операции.

Згора на тоа, експертите велат дека флотата во сенка можеби и ѝ олеснува на Русија да избегне санкции или да ја продава својата нафта над ценовната граница.

Loading...

Исто така, потешко е да се направи разлика бидејќи се продаваат токму руските буриња.

Експертите пронајдоа докази во царинските податоци дека Урал, референтната марка на руската нафта, се продава на клучните пристаништа за многу повеќе отколку што покажуваат официјалните цени.

Безбедноста е исто така важна.

Се верува дека темната флота има голем контингент на бродови стари над 15 години, таков каков што големите нафтени компании вообичаено би се пензионирале поради истрошеност.

Сега се повеќе од овие бродови патуваат низ светот.

„Ги имате сите овие стари пловни објекти кои веројатно не се одржуваат според стандардите што треба да бидат. Веројатноста за големо излевање или несреќа се зголемува секој ден како што расте оваа флота“, рече Метјуз од ЕА Гибсон.

Loading...