ЕУ нестрпливо ги чека изборите во Турција

Сподели со своите пријатели

Има многу причини зошто западните лидери не го сакаат Реџеп Тајип Ердоган. За време на неговото 20-годишно владеење со политиката на неговата земја, турскиот претседател затвора новинари и опозициски лидери, насилно се справуваше со демонстрантите и лошо управуваше со економијата.

Loading...

На надворешнополитичкиот фронт, турскиот моќник застана на страната на Русија, изврши упад во Сирија и го искористи своето вето за НАТО за да го блокира Шведска да се приклучи во критичен момент за алијансата, пишува Политико.

Но, постои една причина поради која лидерите на ЕУ може да го пропуштат стареењето на лидерот ако тој загуби од неговиот центристички противкандидат Кемал Киличдароглу кога Турците ќе излезат на изборите на 14 мај на претседателските избори.

Ердоган на власт, особено кога станува се поавторитарен во последните години, ѝ овозможи на ЕУ да го заобиколи прашањето дали Турција треба да се приклучи на нејзините редови.

За многумина во ЕУ, Ердоган беше корисна фигура

За многу европски политичари, Ердоган беше корисна политичка фигура, овозможувајќи ѝ на ЕУ легитимно да отфрли каква било сериозна дискусија со Анкара за членство.

Неговото сè понеприфатливо однесување додека ги затвора политичките противници и ги оградува нормите на владеењето на правото и даде политичка покритие на ЕУ да го избегне ова прашање.

Промената на режимот може да ја промени таа динамика.

„Во последниве години Турција и ЕУ се движат во спротивни насоки. Во времето на Ердоган, Турција се оддалечи од европските вредности; процесот на пристапување е целосно закочен, што резултира со идејата Турција да стане членка на Европската унија не веќе е веродостојна цел“, рече Селим Кунералп, поранешен турски амбасадор во Европската унија.

Loading...

Приказната за односите меѓу ЕУ и Турција датира повеќе од 60 години.

Во 1959 година, Турција поднесе барање за приклучување кон Европската економска заедница, претходник на ЕУ, што доведе до потпишување на Договорот од Анкара во 1963 година.

Додека серијата државни удари и економската и политичката нестабилност го ставија на втор план прашањето за интеграцијата на Турција во ЕУ, до 1980-тите процесот на пристапување се врати на вистинскиот пат.

Во 1987 година Турција поднесе барање за приклучување кон ЕЕЗ. Една деценија подоцна, таа доби кандидатски статус и почна да презема значајни чекори за исполнување на критериумите за пристап поставени од ЕУ.

Во тоа време Ердоган дојде на власт. Потоа, како реформски лидер на новата Партија на правдата и развојот (АКП), тој зборуваше за плурализам, демократија и хармонија, па дури и отвори мировни преговори со курдската организација ПКК.

Тој почна да работи, воведувајќи реформи што ја доближија Турција до исполнување на критериумите на ЕУ, како што е промената на законот за војската за да ја стави под цивилна контрола. Иако тогаш беа пофалени од Европската комисија, овие промени всушност ја поставија основата за Ердоган подоцна да преземе поголема контрола над војската.

Краток меден месец и лоши односи меѓу Ердоган и ЕУ

По краткиот меден месец, односите со Брисел набрзо се влошија.

Ердоган станува сè пофрустриран од темпото на пристапување во ЕУ; неколку земји-членки јасно ставија до знаење дека не се подготвени да ја примат Турција во клубот.

Loading...

Оваа дихотомија го постави тонот за сè подеструктивна врска. За влошување на односите се обвинуваат низа проблеми – двете страни со прстот вперуваат кон другата.

Одлуката на ЕУ да го прими Кипар во 2004 година беше постојана точка на триење. Турција го окупираше северниот дел на островот во 1974 година. Токму оваа ситуација сака да ја реши Никозија пред да се согласи за поблиски врски меѓу ЕУ и Анкара.

Тогаш се појави ефектот на Саркози. Во 2011 година, францускиот претседател беше во кратка петчасовна посета на турската престолнина. Ноншалантно џвакајќи гуми за џвакање додека пристигнуваше во Анкара, неговата порака беше јасна: членството на Турција во ЕУ е неприфатливо за Франција.

Повеќе официјални лица изјавија за Политико дека посетата е пресвртница за Ердоган.

Од друга страна, авторитарниот пресврт на Ердоган беше тој што звучеше како смртен глас за шансите за членство на Турција.

Неговото брутално задушување на протестите во паркот Гези во 2013 година навестуваше уште подраконски одговор на неуспешниот обид за државен удар во 2016 година.

Ердоган затвори десетици илјади луѓе, а потоа ја консолидираше својата моќ на уставниот референдум во 2017 година, оставајќи ги изгледите за членство во ЕУ близу нула .

Конкретно, неговата строгост е спротивна на критериумите од Копенхаген – услови кои секоја земја што сака да се приклучи на ЕУ мора да ги исполни, кои вклучуваат гаранции за владеење на правото, човековите права и заштитата на малцинствата.

Loading...

До 2018 година, на лидерите на ЕУ им беше доста. Во соопштението на Европскиот совет таа година отворено беше кажано: преговорите за пристапување на Турција се прекинати.

Големото прашање по изборите во недела

Големото прашање што виси околу односите ЕУ-Турција е дали тоа ќе се промени откако Турците ќе излезат на гласање во недела.

Изборите, за кои Ердоган претходно се најавуваше дека ќе ги загуби, станаа еден од најголемите тестови во неговата политичка кариера, а анкетите покажуваат дека тој е изедначен со опозицијата предводена од Киличдароглу.

Промената на власта веројатно би вдахнала нов живот во партнерството меѓу Турција и Западот.

Киличдароглу рече дека сака да го рестартира процесот на пристапување во ЕУ и ќе ја обврзе Турција да ги почитува одлуките на Европскиот суд за човекови права, што е уште едно отстапување од Ердоган.

Сепак, изгледите за нова влада во Турција можеби нема да елиминираат многу од основните причини за триење.

Loading...

„Домашните предизвици ќе останат исти, кој и да е на власт. Има длабока економска криза, а актуелната влада нуди секакви популистички мерки за ублажување на кризата пред изборите, кои ќе престанат по изборите“, рече Галија. Линденштраус, виш научен соработник на Институтот за студии за национална безбедност.

САД го поддржуваат противникот на Ердоган

Вашингтон не ја криеше желбата за промена на власта во Турција, важна членка на НАТО. Во 2019 година, Џо Бајден, тогаш претседателски кандидат, рече дека САД треба да ги поддржат турските опозициски лидери „да се спротивстават и да го поразат Ердоган“.

„Тој мора да плати цена за неговиот авторитарен пристап“, рече идниот американски претседател во интервјуто што ја налути турската влада.

Линденштраус предвидува „подобра атмосфера“ меѓу Брисел и Анкара доколку Киличдароглу дојде на власт.

Шестпартискиот опозициски блок сигнализираше дека сака да ги ресетира односите со ЕУ и дека ќе почне да укинува некои од мерките на Ердоган кои беа во спротивност со критериумите од Копенхаген, како што е враќањето на парламентарен наместо претседателски систем.

Loading...

Но, фундаменталните проблеми – кипарското прашање, но и изгледите за приклучување на огромното и релативно сиромашно население во блокот – ќе значат дека малкумина во Европа ќе се тркаат да ја отворат вратата.

Иако малкумина ќе го кажат тоа јавно, многу земји исто така се претпазливи да се приклучат на земја со мнозинско муслиманско население како Турција.

„Нема шанси земјите-членки на ЕУ да се согласат за членство на Турција во ЕУ“, изјави висок дипломат на ЕУ во Брисел.

Линденштраус рече дека би можела да замисли напредок за прашања како визната либерализација или ажурирање на царинската унија ЕУ-Турција, која постои од 1995 година, но веројатно не многу повеќе од тоа.

„Се придружувам на скептиците и мислам дека проблемите со пристапот на Турција постоеја пред автократскиот пресврт на Ердоган. “.

Loading...

Илке Тојгур, виш соработник во тинк-тенк CSIS, вели за Политико дека модернизирањето на договорот за асоцијација меѓу двете страни е еден начин да се ревитализира врската.

„Креаторите на политиките на ЕУ треба да усвојат посоодветна институционална рамка“.

Таа посочи дека двете страни би можеле да имаат корист од договорите за асоцијација како оние што ЕУ ги има со другите земји кои неодамна го започнаа процесот на пристапување.

Изменетиот договор би можел да опфати прашања како што се климатските активности, миграцијата и трговијата и би ги подобрил односите со Брисел, измазнувајќи го патот до потешкото прашање за пристапување.

Други беа поскептични и сугерираа дека не мора сите во Европа да го слават поразот на Ердоган.

„За некои во ЕУ, можеби е погодно да имаат авторитарен лидер во соседството и повеќе трансакциски односи со Турција, наместо сериозно да се занимаваат со прашањето за пристапување. Демократска Турција би била многу поважно прашање за Европа“, рече Галип Далај, експерт за Турција во тинк-тенк Chatham House.

Loading...