Кина затвора, уништува и конвертира џамии, тврди Хјуман рајтс воч (ХРВ) во новиот извештај.
„Резбивањето е дел од систематските напори за сузбивање на практикувањето на исламот во Кина“, соопшти ХРВ, пренесе Би-би-си.
Во Кина, која е официјално атеистичка, но вели дека дозволува верска слобода, има околу 20 милиони муслимани.
Набљудувачите, сепак, велат дека во последниве години има зголемена акција против организираната религија – при што Пекинг бара поголема контрола.
„Тие сакаат да ја спречат практиката на исламот во Кина“
Би-би-си го контактираше кинеското Министерство за надворешни работи и комисијата за етнички прашања за коментар пред да го објави извештајот на ХРВ.
„Затворањето, уништувањето и преобразувањето на џамиите од страна на кинеската влада е дел од систематскиот напор за спречување на практикувањето на исламот во Кина“, рече Маја Ванг, вршител на должноста директор за Кина во Хјуман рајтс воч.
Извештајот на ХРВ следи по зголемениот број докази за систематско кршење на човековите права против муслиманите Ујгури во северозападниот кинески регион Ксинџијанг. Пекинг ги отфрла обвинувањата за злоупотреба.
Затворање и реконструкција на џамии
Повеќето од муслиманите во Кина живеат во северозападниот дел на земјата, која ги опфаќа Ксинџијанг, Чингхаи, Гансу и Нингсија.
Во мнозинското муслиманско село Лиаокиао во автономниот регион Нингсија, на три од шест џамии им беа отстранети куполи и минариња, според ХРВ.
На останатите им беа уништени главните молитвени сали, се вели во извештајот.
Сателитските снимки добиени од ХРВ покажаа дека тркалезната купола на џамијата во селото Лиаокиао е заменета со пагода во кинески стил некаде помеѓу октомври 2018 и јануари 2020 година.
„Околу 1.300 џамии во Нингсија се затворени или реновирани од 2020 година“, изјави за Би-Би-Си Хана Теакер, експерт за кинески муслимани. Тој број претставува третина од вкупниот број џамии во регионот.
„Изградбата, распоредот и финансирањето на џамиите во Кина мора строго да се контролираат“
За време на кинескиот претседател Си Џинпинг, Комунистичката партија се обиде да ја усогласи религијата со сопствената политичка идеологија и кинеската култура.
Во 2018 година, Централниот комитет на Комунистичката партија на Кина објави документ поврзан со контролата и консолидацијата на џамиите.
Таа ги повика владите на државите „да рушат повеќе и да градат помалку и да направат напори да го намалат вкупниот број“ на такви структури.
„Изградбата, распоредот и финансирањето на џамиите мора да бидат строго контролирани“, се наведува во документот. Таквата репресија беше најдолготрајна и најтешка во Тибет и Ксинџијанг, но се прошири и во други области.
Во Кина има две големи муслимански етнички групи. Хуите потекнуваат од муслиманите кои пристигнале во Кина во 8 век за време на династијата Танг. Друга група се Ујгурите, кои претежно живеат во Ксинџијанг.
Околу две третини од џамиите во Ксинџијанг се оштетени или уништени од 2017 година, според извештајот на Австралискиот институт за стратешка политика.
Синизација
„Генерално кажано, Нингсија беше пилот-локација за спроведување на политиката за синизација, и затоа се чини дека обновувањето и спојувањата започнаа во Нингсија пред другите провинции“, вели д-р. Теакер, еден од авторите на извештајот за муслиманите Хуи со американскиот академик Дејвид Строуп.
„Синизација“ се однесува на напорите на Си да ги трансформира религиозните верувања за да ја одрази кинеската култура и општество.
Кинеската влада тврди дека консолидацијата на џамиите, што често се случува кога селаните се преселуваат или се спојуваат, помага да се намали економскиот товар на муслиманите, но некои муслимани Хуи веруваат дека тоа е дел од напорите да ја префрлат нивната лојалност кон Партијата.
Некои од жителите јавно се спротивставија на оваа политика на синизација, но нивниот отпор досега беше залуден.
Со текот на годините, многумина беа затворени или притворени по судирите со властите околу затворањето или уривањето на џамиите.
„По отстранувањето на надворешните елементи од џамиите, локалните власти потоа ќе ги отстранат објектите неопходни за религиозни активности, како што се сали за абдест и подиуми за проповедници“, вели активистот на Хуи, Ма Јуу.
„Кога луѓето ќе престанат да одат во џамии, властите тогаш ќе го искористат тоа како изговор за да ги затворат џамиите“, се вели во извештајот на ХРВ.
„Кина е исламофобична“
„Пред кампањата за синизација, муслиманите Хуи добиваа поддршка и охрабрување од државата на многу начини. Кампањата радикално го стесни просторот во кој е можно да се биде муслиман во Кина и ја фрли тежината на државата зад многу специфична визија за патриотизам и верски обреди.
Ова ја одразува длабоко исламофобната ориентација на државата, бидејќи бара од муслиманите да покажат патриотизам пред сè друго, и секој знак на „странско“ влијание го гледа како закана.
„Кина е исламофобна земја“, рече д-р. Театар за Би-Би-Си.
„Арапските и муслиманските лидери ширум светот треба да поставуваат прашања и да изразуваат загриженост“, рече Елејн Пирсон, директорка на ХРВ за Азија.
Кампањата на владата ги погоди и другите етнички и верски малцинства.
На пример, во последните месеци, Пекинг ја замени употребата на „Тибет“ со „Xizang“ – името на регионот на мандарински – во официјалните дипломатски документи.
Властите, исто така, ги отстранија крстовите од црквите, ги уапсија свештениците и ги повлекоа Библиите од онлајн продавниците.