Границата на цените на најважните прехранбени производи, која ја пропиша унгарската влада во обид да ја спречи инфлацијата, деновиве ги покажува и добрите и лошите страни.
Мерката за замрзнување секако им заштеди на граѓаните многу пари во домашниот буџет, но од друга страна, излегува дека поради контролираните цени веќе се забележуваат нарушувања на пазарот на храна.
Експертите прогнозираат дека доколку оваа владина мерка остане на сила подолго време, и кабинетот на премиерот Орбан ќе треба да ги пропише максималните количини на производи што може да ги купи еден потрошувач.
Во спротивно, постои можност за сериозен недостиг на основни животни предмети.
Владината интервенција во делот на цените е видлива во синџирите на снабдување веќе подолго време.
Марк Мацелка, директор за комуникации во Шпар, еден од најголемите трговски синџири, за Политика вели дека во нивните продавници се продавале три пати повеќе одредени видови производи од вообичаено.
На пример, во текот на летото продавале огромни количини шеќер, кои во нормални услови се доволни за една година, додека продажбата на компирот е двојно зголемена од воведувањето на максималната цена.
Зголемена побарувачка за евтина стока
Тој забележува дека многу продавници морале да воведат ограничувања за количината за да не останат без производи.
Само во случајот „Шпар“ загубите се проценуваат на околу 10 милијарди форинти (24 милиони евра).
Ограничувањата на цените, имено, предизвикуваат зголемена побарувачка за евтини стоки и доведуваат до намалување на продажбата на производи чии цени не се ограничени.
Слично е и во синџирот мегамаркети „Ошан“ каде е забележан пораст на обемот на продажба на стоки со ограничени цени од 20 на 80 отсто.
Тие се последните кои, на пример, не ги ограничија количините на јајца и компири на располагање на еден купувач.
Поради инфлацијата, потрошувачите очигледно се стремат да ги најдат најевтините производи при купувањето.
Трговците велат дека има зголемување на бројот на трансакции, но во исто време луѓето се помалку купуваат при секоја посета и најчесто посегнуваат по оние артикли кои се продаваат по промотивни цени или се на распродажба.
Ваквата состојба, велат, ги прави долгорочните договори за увоз меѓу трговците и добавувачите се понеповолни за продавачите.
Сите со нетрпение ги очекуваат Божиќните празници
Сепак, сите се надеваат на претстојните божиќни празници, кога граѓаните најчесто одвојуваат повеќе пари за да купат поквалитетни производи, кои најчесто ги подаруваат на своите најблиски.
Сегашната статистика покажува дека во однос на минатата година, бројот на трансакции е зголемен за 34 отсто, но количината на продадени производи сепак е намалена за осум до 10 отсто.
Чаба Балдауф, претседател на унгарската асоцијација на хотелиери и угостители, ги објави загрижувачките резултати од интерната анкета што организацијата неодамна ја спроведе меѓу своите членови.
Според него, околу 25 отсто од унгарските сопственици на хотели планираат да ги затворат своите капацитети до пролет поради скокот на цените на енергијата.
Во интервју за унгарската телевизија АТВ, тој рече дека давателите на хотелски услуги веќе ги откажуваат долгорочните договори за енергија со компаниите и локалните власти.
Габор Бали, експерт за енергетика, вели дека има многу видови на такви договори и дека во некои случаи на трговците им е дозволено да ја менуваат цената.
Како резултат на тоа, на пример, градот Будимпешта ќе ги загуби ниските цени на струјата од сегашниот долгорочен договор и се подготвува да купува струја по дневна цена од јануари.
Будимпешта го менува времето на јавно осветлување
Ова е причината што, како што најави заменик-градоначалникот Габор Керпел-Фрониус, главниот град на Унгарија ќе го промени времето на украсното осветлување и јавното осветлување.
Уште повеќе, трговците раскинале голем број договори со хотели во кои била договорена фиксна цена на струјата, па така од 60 до 70 отсто од овие потрошувачи.
Страв од масовно затворање на хотели и ресторани
Во страв од можно масовно затворање на хотели и ресторани, владата додели 30 милијарди форинти (73,5 милиони евра) финансиска поддршка за овој сектор во следните шест месеци.
Проектот ќе се реализира преку ослободување на малите и средни претпријатија од туристичкиот сектор од плаќање на некои видови даноци, изјави првиот човек на Унгарската туристичка организација (МТУ), Петер Хорват.
Тој наведе и дека бројот на ноќевања на туристи во Унгарија е за третина поголем од лани и дека е околу 33 милиони, од јануари до октомври годинава.
Се очекува до крајот на годината бројот на ноќевања да достигне 37 милиони, што е сепак нешто послаб резултат во однос на 2019 година.
Унгарската туристичка индустрија ја памети таа година како најуспешна досега, со 42 милиони ноќевања.
Сите информации за економско-енергетската криза во Македонија, регионот и светот можете да ги прочитате ТУКА.