„Местото на раѓање секогаш ќе биде дел од вашиот живот, ние му должиме дел од нашето битие“, рече физичарот Алберт Ајнштајн, додавајќи: „Затоа сум благодарен за спомените што ме врзуваат за Улм, кој комбинира рафинирана уметничка традиција и едноставен, здрав дух“.
Ајнштајн е роден на 14 март 1879 година во германски град на Дунав. И иако Улм бил негов дом само 15 месеци, по што неговото семејство се преселило во Минхен, тој очигледно му оставил добар впечаток.
Колку е интересно и соодветно, бидејќи една стара поговорка од средниот век вели: „Жителите на Улм се (родени) математичари“. Еден од нив беше Јохан Фаулхабер – математичар за кој ќе слушнете дека (наводно!) влијаел на попознатиот Рене Декарт.
Нема потреба премногу да се зборува за тоа колку за Улм подоцна значело тоа што светски познатиот гениј се родил токму тука. Доволно е да се шета по Ајнштајнштрасе, за што Ајнштајн дознал во својот живот, и коментирал: „Единствената утеха што ја имам е дека барем јас нема да одговарам за тоа што се случува, или што ќе се случи во него“.
Меѓутоа, во пресрет на неговиот 70-ти роденден, Ајнштајн љубезно ја одбил титулата почесен граѓанин. Ваква награда не можеше да прифати свесен за се што се случуваше во неговата земја, град и сограѓани за време на Втората светска војна, ниту како Евреин, ниту како човек. Градските власти му оддадоа почит и на други начини, а тој изјави дека ги цени нивните хумани гестови во тие трагични и збунувачки времиња.
Неговата родна куќа нема да имате можност да ја видите бидејќи била урната за време на Втората светска војна, но има и други содржини: училишта што го носат неговото име, изложби и споменици посветени на него.
Шетајќи низ градот ќе забележите и необична фонтана. На прв поглед, можеби бизарен, фонтаната е направена во форма на ракета со куќа од полжав на врвот, од која штрчи главата на Ајнштајн со препознатливата гримаса на Алберт.
Изгледа како чудна мешавина од случајни работи, но всушност е сатиричен осврт на денешниот свет, т.е. на потребата на човекот да го контролира. Барем така го замислил уметникот Јирген Герц кога го направил во 1984 година. Но, убавината е во окото на гледачот и – сè е релативно.