Само неколку недели пред исчезнувањето на туристичката подморница Титан, ветеран на американската морнарица предупреди на ужасните здравствени ефекти од заробувањето во таков брод.
Во научен труд објавен во медицинско списание минатиот месец, Др. Дејл Моле, детално ја опиша „непријателската“ средина на комерцијалните подморници.
Во длабочините, патниците се соочуваат со ограничени резерви на кислород, токсични нивоа на јаглерод диоксид и опаѓање на температурите.
Подморницата Титан би требало да има чистач со јаглерод диоксид за да го отстрани вишокот токсичен гас што се акумулира кога патниците издишуваат во затворен простор, но повеќето пловни објекти имаат ограничен капацитет за тој чистач.
Постои и ризик од хипотермија поради ниските температури во длабочините на океаните, како и хипервентилација предизвикана од напади на паника, која може да потроши уште повеќе скапоцен кислород.
Статија објавена помалку од еден месец пред инцидентот на Титан
Работата на др. Моле беше објавена во научно списание на 29 мај, само 20 дена пред Титан да изгуби контакт со својот матичен брод, оставајќи пет патници заробени на дното на океанот.
На подморницата ѝ останаа уште 40 часа кислород во вторникот, околу 13 часот по локално време, објави американската крајбрежна стража.
Д-р. Моле изјави за DailyMail дека има трка со времето за да се обидат да ги спасат патниците.
Подморницата потона во неделата, а изгуби контакт со матичниот брод час и 45 минути по почетокот на патувањето.
Постои можност Титан да се наоѓа на површината на океанот, но бидејќи патниците се запечатени во главната капсула која може да се отвори само однадвор, тие се заробени и сѐ уште може да се задушат доколку наскоро не бидат пронајдени.
– Заробениот екипаж на потонат брод или подморница се соочува со многу физиолошки предизвици, вклучувајќи токсични гасови, изложеност на зголемен притисок на околината и хипотермија – напишал др. Моле во неговиот труд, објавен во списанието Ciottone’s Disaster Medicine.
„Поголема грижа од кислородот е јаглерод диоксидот“
– Секогаш кога луѓето се во херметички затворен простор, повеќето помислуваат прво на кислородот, но јаглерод диоксидот всушност е поголема грижа. Сигурно ќе има некој систем за чистење на јаглерод диоксид во подморницата, но во случај на губење на изворот на енергија тој систем повеќе не би функционирал.
– На луѓето внатре ќе им биде тешко да дишат, ќе им се зголеми длабочината на дишењето. Ќе започне главоболка и постепено ќе ја губи свеста. Зголеменото ниво на јаглерод диоксид е она што прво ги убива луѓето кога се во затворена средина, а не нивото на кислород – додава тој.
Па што ако не ја најдат подморницата на време?
– Штом ќе ја изгубат способноста да го отстранат јаглеродниот диоксид од таа внатрешна атмосфера, тоа е она што ќе доведе до смрт.Тоа е како да ставите кеса преку глава. Ќе има чувство на „глад за воздух“, а потоа ќе следи несвестица – објаснува тој.
Хипотермијата е уште еден значаен ризик за екипажот.
Можна е хипотермија, но и навлегување на вода во кабината.
– Внатре во ваква мала подморница, електронската опрема на бродот ќе генерира малку внатрешна топлина, а луѓето исто така ќе генерираат топлина бидејќи тоа е мал простор. Сепак, брзо ќе стане прилично студено.
После тоа, тој ќе ја изгуби способноста да ги користи рацете и „тогаш постепено ќе падне во несвест“, рече др. молев.
– Треба да се трудите да останете максимално смирени и да исклучувате што е можно повеќе електрична опрема за да ја зачувате батеријата.
Друга можност е навлегувањето на вода во кабината, изјави др. Моле.
– Се случува толку брзо што навистина не би знаеле што се случило.
Да беше така, оние во подморницата ќе загинеа веднаш, додаде тој.
Доколку е сè уште недопрена, патниците сè уште не треба да имаат никакви негативни здравствени ефекти, рече тој.
Заглавени во сè постресна ситуација, патниците на подморницата најверојатно ќе ги фати паника.
Симптомите на напад на паника вклучуваат забрзано чукање на срцето, отежнато дишење и мускулна напнатост.
Луѓето може да чувствуваат вртоглавица, гадење и да се чувствуваат треперење и испотени.
Тие може да почнат да дишат брзо и длабоко, што може да предизвика премногу јаглерод диоксид да се издишува додека нема доволно кислород за да се вдиши.
Сето ова може да доведе до хипервентилација.
Д-р. Моле го доставил својот труд во списанието пред две години, а случајноста била објавена неколку недели пред инцидентот на Титан.