Сината буква „Ф“, еден од заштитните знаци на Силиконската долина, полека заминува во историјата, отстапувајќи го местото на новото лого, стилизиран математички симбол за бесконечност.
Дали Марк Цукерберг е само визионер кој сака да го направи човештвото сè повеќе зависно од онлајн животот во нов „метаверзум“, или илузионист кој се обидува да продаде „виртуелен рај“ за да го спаси угледот на најпознатата социјална мрежа во светот оштетен од бројни скандали?
Компанијата „Фејсбук“ која е на удар на критиките и истрагите за ширење дезинформации и поттикнување омраза, во иднина ќе се вика „Мета“.
Три познати компании ќе продолжат да работат под новото име на компанијата: Facebook, Instagram и Whatsapp.
„Во моментов нашиот бренд е толку цврсто поврзан со еден производ што никако не може да претставува се што правиме денес, а камоли во иднина“, рече извршниот директор на „Фејсбук“ во деведесетминутното обраќање до јавноста.
На осмиот годишен „Конект“, настан кој во живо го пренесуваше „Фејсбук“, беа претставени најновите иновации кои комбинираат виртуелна и проширена реалност. Преку серија видеа е евоцирана нова визија за метаверзумот, која ќе овозможи не само испраќање холографски слики, туку и работа во виртуелни канцеларии, средба со пријатели и роднини во сосема нова, променета реалност.
Метаверзум е монета лансирана од писателот на научна фантастика Нил Стивенсон во романот Лавина од 1992 година. Тоа е термин кој се однесува на виртуелни светови достапни за голем број луѓе.
Закерберг го опиша новото искуство како „виртуелни средини“, во кои корисникот ќе може да влезе, наместо како досега само да гледа преку екранот.
Тоа ќе биде, како што вели, свет на бескрајни, меѓусебно поврзани виртуелни заедници, каде што луѓето ќе можат да се среќаваат, работат и играат користејќи различни уреди и помагала.
Со цел овој амбициозен технолошки потфат постепено да се реализира во следните пет години, „Фејсбук“ веќе најави дека ќе вработи 10.000 висококвалификувани експерти во Европската унија кои ќе помогнат во изградбата на метаверс.
„Метаверзумот ќе има потенцијал да помогне во создавањето нови креативни, социјални и економски можности. А Европејците ќе го обликуваат тоа од самиот почеток“, објасни Николас Клег, потпретседател за глобална политика и комуникации на Facebook.
Според Викторија Петрок, аналитичар што ги следи новите технологии, метаверзумот ќе вклучува купување на социјалната мрежа: живеење на вашиот физички живот“, изјави Петрокова за АП.
Но, не сите се воодушевени од дигиталните визии на Цукерберг.
Тонг Нгаџен, аналитичар за следење на тридимензионални технологии во Гартнер, истакнува дека „тешко е да се дефинира нешто што сè уште не е ни создадено“.
Критичарите на оваа социјална платформа веруваат дека лансирањето на проектот метаверзум е всушност кризен ПР со цел да се пренасочи вниманието на јавноста на другата страна и затоа преименуваната компанија лесно може да ги повтори истите грешки.
Дали „Мета“ е само спас на Фејсбук?
„Фактот што Цукерберг го таргетираше таканаречениот метаверзум во време кога општествата ширум светот се борат да ја ублажат штетата направена од неговите платформи само покажува колку Фејсбук е надвор од контакт со вистински луѓе“,изјави за Гардијан Имран Ахмед директор на Центарот за сузбивање на дигиталната омраза.
Низа протечени документи, познати како „Фејсбук документи“, но и сведочењето на свиркачот Френсис Хоген, открија тајни за тоа колку профитот е многу поважен за овој технолошки гигант од јавното здравје.
Поранешната менаџерка на „Фејсбук“ вели дека се шокирала кога слушнала дека компанијата инвестира 10 милијарди долари во метаверзумот, додека нејзиниот оддел за безбедност добил само пет.
А откритието дека социјалните мрежи на Цукерберг свесно шират дезинформации и омраза, но и поттикнуваат насилство, го доведе „Фејсбук“ до еден вид столб на срамот и иницирање на конгресни сослушувања и контрола на регулаторните тела.
Поради почетокот на истрагата за бизнисот, компанијата им наложила на вработените да чуваат интерни документи и комуникација од 2016 година.
Корпоративните ребрендирања се ретки. Се прибегнува кон промена на името со цел да се сигнализира структурна реорганизација на компанијата или да се тргне компанијата од токсичната репутација и поврзаноста со негативното минато.
Во 2015 година, Google беше реструктуиран во нова матична компанија, Alfabet. Тутунскиот гигант „Филип Морис“ во 2001 година објави дека ќе биде преименуван во „Алтриа груп“ по неколку години во кои угледот на компанијата беше загрозен поради високите трошоци во споровите поврзани со влијанието на цигарите врз здравјето на пушачите.
Потпретседателот на „Фејсбук“, Николас Клег, ги отфрли сите споредби со други компании, нарекувајќи ги „крајно погрешни“.