На површинат ана Меѓународниот аеродром во Дубаи би можеле да станат 14 држави со големина на Монако. Сепак, оваа мало медитеранско кнежевство игра важна улога на полето на авијацијата.
Најмалата земја во светот има корени во политичките договори во ерата на патувањата на коњи, но модерното време наметнува постојана потреба за развој на авионскиот сообраќај.
Како со овие современи барања се носат земјите чија површина е толку маша што ниту комбинирани немаат доволно простор за просечен регионален аеродром.
CNN во својот преглед ги резимира поврзувањата на Ватикан, Монако, Сан Марино, Андора и Лихтенштајн.
Ватикан
Со површина помала од половина квадратен километар, Ватикан е најмалата суверена држава во светот. И да е малку поголема, нејзината локација во центарот на Рим не би одговара за изградба на било каков аеродром.
Сепак, тоа не значи дека Ватикан е лишен од воздушна поврзаност. Всушност, тамошниот антички ѕид се користи како хелиодром, а со оглед на тоа дека папата нема свој авион, италијанските воздушни сили му даваат хеликоптер за летовите во и надвор од Ватикан.
Кога се во прашање прекуморските патувања, папата и неговата придружба обично користат авиони на компанијата „Аиталиа“. Тоа постало и своевидна традицина.
Монако
Оваа земја која скоро и да нема рамен предел секој чекор од својата територија скапо го наплаќа и сосема е непогодна за било какви завионски операции. За среќа на нејзиното џет-сет население, Меѓународниот аеродром во Ница е погоден за одење на многу меѓународни дестинации, а сенаоѓа многу близу, на француската територија.
Хеликоптерите возат на секои час време во двете насоки, а многу од нив се регистрирани во Монако, со што ја даваат и воздушната флота на оваа кнежевство. Фирмите со база во Монако пружаат услуги на барање кон другите „игралишта за богати и популарни“ како што се Сан Тропе и во зима Куорчевил. Во блиските води може да се добијат услуги за превоз во суперјахти.
Сан Марино
Опркужен со италијанска територија, Сан Марино се гордее со својата историја, но топографијата не им оди во прилог, со оглед на тоа дека се наоѓаат на планински простор кој не пружа можност за било какви аеронаутички активности.
Оваа земја има активен регистар на авиони кои го користат префиксот Т7 и отворне е за операторите од целиот свет ако ги исполнуваат зацртаните услови.
И покрај недостатокот од аеродром, Сан Марино со својот систем за регистрација предизвика голем интерес во авиоиндустријата и привлече некои сопственици на компании и комерцијални летови.
Со посебна иницијатива републичката Влада истражувала можности за стенување право за користење на аеродромот Федерико Фелини во Римини, кој служи за блиското одморалиште на јадранскито брег.
Андора
Кнежевството Андора со Сан Марино делат две карактеристики: двајца активни шефови на држави (во Андора има двајца принцови, а во Сан Марино двајца капетани регенти) и се ослонуваат на аеродромите во близина на своите граници, но и надвор од нив.
Андора е сместена во самиот центар на планинскиот ланец Пиринеи, така да туримот им е клучен за економијата. Се што помага во доведување скијачи на нивните падини се смета за стратешка цел.
По отфрлување на идејата за градење алтипорт – аеродром на планинските предели поради технички проблеми, очигледна алтернатива бил аеродромот “La Seu d’Urgell“ кој се наоѓа во Шпанија.
Овој аеродром станал доста малку користен откако во раните осумдесети биле стопирани редовните летови за Барселона. Меѓутоа, ситуацијата би можела да се промени по неодамнешното завршено реновирање.
Сепак, не треба да се очекува метеж. Оперативните ограничувања кои ги диктира локалната топографија, како и должината на пистата ги ограничуваат авиооперациите на леталата од типот АТР, односно од 27 метри. Меѓутоа, тоа може да биде доволно за повторно оживување на аеродромот.
Две авиокомпании, „Андора ерлајнс“ и „Ер Андора“ имаат покренато старт-ап програми со цел освојување на овој пазар, но ниту една од нив се уште не започнала со летовите. Останува да се види дали овој пазар е доволно голем да се одржува редовното работење на едната, а не и на другата конкурентна авиокомпанија.
Лихтенштајн
Лихтенштајн е уште една европска држава која нема доволно простор за пристоен аеродром. Најблискиот им е на самата швајцарско-австриска граница, само неколку метри на внатрешноста на швајцарската територија.
Овој аеродром се нашол на насловниците на медиумите минатата година кога станал посебна база за најкраткиот меѓународен лет во светот, осумминутно патување ов германскиот град Фридрихсхафен. Сепак, овие летови се прекинати поради премалиот број патници, а последниот лет е изведен во април годинава.
Не е се во величината
Едноставниот приступ за патување со авиони станал не само услов за успешна и модерна економија, туку и силен симбол на суверенитетот. Меѓутоа, како што може да се види од примерот со европските микродржави, секоја на свој начин успеала да обезбеди жива авијациска сцена, или како што е случајот со Сан Марино, да стане голем играч на голбалниот пазар.