Градот „The Line“ во форма на една зграда, на 500 метри над водата, на 170 километри. Во Саудиска Арабија, среде пустина. Реалност или фантазија?
Саудиска Арабија се менува. Каналот на YouTube е полн со блогови каде што можете да видите парови во трговски центри, мажи во шорцеви, со откриени тетоважи.
Преполн Старбакс, кој како миленик на локалното население може да се најде на секој чекор.
Дури и посетите на џамиите, кои беа пропишани до неодамна, веќе не се задолжителни.
Можеби сето ова ви изгледа банално и нормално, но поради таквите работи во оваа земја луѓето за малку ќе одеа во затвор.
Поради промената на климата, која срамежливо се оттргнува од тврдиот шеријат кон западните вредности, многу Саудијци кои до неодамна живееја во Европа и Америка се враќаат дома.
Саудиска Арабија се гради. Лудо. Толку многу, што на некои места треба да ризикувате да ги поминете големите булевари од едниот до другиот крај.
На пешачките острови ќе најдете шут и дупки. Но, наскоро ќе има трева, иронијата е што веројатно ќе има повеќе трева отколку што имаме овде. Среде пустина.
Ова делумно се должи на парите, а делумно на културата и одржувањето. Во овој дел од светот тревата и зеленилото се третираат како платина.
What if we could start again?
THE LINE rethinks everything we know about how people live, work and play. A 170 km-long vertical city, designed around people, rather than cars. A revolution in urban living. A city that delivers new wonders for the world.#TheLINE #NEOM pic.twitter.com/Op6HyO5gEi— NEOM (@NEOM) July 25, 2022
The Line
Саудиска Арабија ги претстави плановите за својот амбициозен урбан проект „Линија“, кој се смета за град со една зграда во пустината, кој ќе се протега на 170 километри и на крајот ќе вдоми 9 милиони луѓе.
Дел од проектот Неом, грандиозен план кој штотуку започнува, предложениот футуристички град „The Line“ ќе се наоѓа на северозапад од заливската земја, во близина на Црвеното Море, според најавата на престолонаследникот на кралството, Мохамед бин Салман.
„Линија“ е замислена како зграда широка 200 метри, која делува како вертикален град, дизајнирана на 500 метри надморска височина.
Ќе се простира на 34 квадратни километри, се вели во соопштението на саудиската влада и оваа компанија.
Иако повеќето детали се сè уште нејасни, оние кои стојат зад дизајнот тврдат дека „Line“ ќе се напојува од обновлива енергија, без патишта, автомобили или емисии. Брзата пруга ќе ги поврзува нејзините составни делови.
Критичарите се сомневаат дали проектот е технолошки изводлив, додека други ја опишаа визијата претставена во светкавото промо видео како дистописка.
The Line е дел од саудискиот план за ребрендирање „Визија 2030“. Постои и желба да се покаже моќ, иновативност, но и конкурентност со соседите во Заливот, како Дубаи и Абу Даби, се со цел да се воспостави Саудиска Арабија како туристичка дестинација, што дополнително би ја преобликувало економијата на кралството.
Во оваа заливска земја сметаат дека реализацијата на сите проекти во економијата дополнително ќе инјектира повеќе од една милијарда долари.
Сепак, сцените од трговските центри на некој начин се мимикрија на идилата, бидејќи Саудиска Арабија сѐ уште е мета на критики поради состојбата со човековите права.
Во март, 81 маж беа егзекутирани во најголемата масовна егзекуција во последните неколку децении, додека во меѓувреме, Мохамед бин Салман беше назначен од светските сили како тој што ја одобрил операцијата за фаќање или убиство на саудискиот новинар Џамал Кашоги, информации кои се се најде и во извештајот на американската разузнавачка служба.
И додека саудиската влада воведе периодични трудови реформи, нивната ограничена природа и слабото спроведување резултираа со продолжување на експлоататорските и опасни практики за работниците мигранти.
Според Хјуман рајтс воч, милиони работници мигранти главно вршат рачни, службени и услужни работи во Саудиска Арабија, а системот за спонзорство за визи, познат како кафала, е под особена критика.
Дизајните за огледалниот облакодер го означуваат најновиот дел од развојниот проект Neom во Саудиска Арабија, кој започна да се гради во 2019 година.
Новата метропола, наводно, ќе се напојува со чиста енергија и ќе се управува со помош на вештачка интелигенција. Роботски слугинки, летечки такси и огромен наслов за вештачка Месечина како белег на ветениот технички рај.
Бин Салман во соопштението за печатот рече:
„ The Line ќе се осврне на предизвиците со кои се соочува човештвото во урбаниот живот денес и ќе фрли светлина на алтернативните начини на живеење“.
Проектот Neom е поддржан со 500 милијарди долари од саудиската влада и Фондот за јавни инвестиции на Саудиска Арабија (PIF), со кој претседава Бин Салман, како и локални и меѓународни инвеститори.
Првично планирано за 2025 година, одложувањата го турнаа завршувањето на Неом уште пет години назад.
Колапс на некои мегаломании
Саудијците имаат доволно примери во нивната непосредна околина и во светот за тоа колку може да чини преголемото и нереално сонување. Голем број „супер-проекти“ кои пропаднаа.
Во соседниот Дубаи во 2009 година, проектот за пристаништето и кулата Нахил вреден 38 милијарди долари беше откажан шест години по неговиот првичен предлог поради глобалниот економски пад.
Слична приказна се случи и со мултимилионскиот инвестициски проект од 2003 година, исто така во Дубаи, наречен The World. Денес, повеќе од 12 години по завршувањето на овие острови, речиси ништо не се гради на нив.
Кинеската влада се надеваше дека внатрешниот монголски град Кангбаши еден ден ќе биде дом на повеќе од еден милион луѓе откако инвестираше повеќе од 1 милијарда долари во неговата изградба, но до 2016 година тој беше дом на само 10% од предвиденото население.
Слични судбини на градовите на духови доживеаја и други скапи проекти, како што е кинескиот финансиски центар во Тијанџин и неуспешниот проект во Најпида, главниот град на Мјанмар.
Северна Кореја сакаше 330-метарскиот хотел Риугионг да биде највисокиот хотел во светот во главниот град Пјонгјанг во 1989 година.
Откако го добија прекарот „Хотел на пропаст“, изградбата никогаш не беше завршена и од 2019 година беше највисоката ненаселена зграда во светот.
Дали „The Line“ ќе ја скрши злобната судбина на големите заливски проекти, од кои некои сепак го добија своето целосно значење и остварија профит, останува да почекаме и да видиме.