Брисел нема влада и губи четири милиони евра дневно. Серијата смртоносни нарко пресметки во срцето на градот каде се наоѓаат седиштата на европските институции покажува колку ниско падна „главниот град на Европа“: без пари, обземен од насилство и криминал и политички скршен, пишува Политико.
Само во првиот месец и половина од годинава во 11 престрелки загинаа две лица, а четворица се повредени. Пукањата не престануваат.
Незамисливо пред само неколку години, нападите покажуваат дека градот брзо се влошува и има итна потреба од силно политичко лидерство.
А Брисел го нема тоа.
Лавиринтската политичка структура на Белгија се состои од повеќе нивоа на власт, секое со свои овластувања и често растргнато од внатрешни превирања. Кога работи, сè е добро, но кога не работи, настанува парализа.
А работите не можат да бидат попарализирани отколку во бриселскиот главен град, каде што девет месеци по изборите, политичарите се уште се расправаат, а договор за владата нема на повидок.
Финансиски колапс и замрзнати проекти
Политичкиот хаос не ги разоткри само слабостите во координацијата на борбата против криминалот во Брисел. Може да се одложи и изградбата на социјални станови и големи инфраструктурни проекти.
Замрзнати се субвенциите, на пример за добротворни, невладини и културни проекти.
Финансирањето на центрите за социјална работа, полицијата и локалните власти е доведено во прашање. Јавниот долг се трупа речиси исто толку брзо како вреќи со ѓубре по валканите улици.
„Навистина се работи за опстанок на Брисел како град“, рече центристичкиот пратеник Кристоф Де Бокелаер.
И додека од една страна може да се пофали со неоготски главен плоштад полн со туристи, шармантни продавници за чоколади и живописни пивски сали, Брисел е всушност град на работ.
Ако градот имаше влада, воведувањето контрола на трошењето ќе беше неговиот прв предизвик.
Долгот на главниот град изнесува повеќе од 14 милијарди евра, без 1,6 милијарди евра, за кои треба да се зголеми годинава.
Белгискиот весник „Бруз“ пресметал дека дефицитот на градот, разликата меѓу неговите приходи и расходи, секој ден расте за четири милиони евра.
Де Беукелаер, кој минатиот месец се обиде да ги ресетира коалициските преговори, не ги штеди своите критики.
Сите овие месеци од изборите, политичарите не ни почнале да разговараат за суштината на проблемот, изјави тој за Политико.
Јазични поделби и политички ќор-сокак
Премногу сложената политичка архитектура ги збунува и фрустрира самите Белгијци.
Едноставно (релативно) кажано, Брисел е еден од трите белгиски региони, заедно со франкофонската Валонија на југ и холандскиот јазик Фландрија на север, која го опкружува главниот град.
Сите три региони имаат свои влади и се одговорни за прашања како што се домувањето, транспортот и економијата.
Со оглед на тоа што Белгија се бори да се справи со кратењата на трошоците што ги налага ЕУ, долгот на Брисел „е товар за целата земја“, рече Дејв Синардет, професор по политички науки на Слободниот универзитет во Брисел.
Ситуацијата може да се влоши
Кредитниот рејтинг на регионот би можел да се намали до летото, што би го поскапило задолжувањето, дополнително ќе го зголеми долгот на регионот, предупреди министерот за буџет во техничкиот мандат, Свен Гац.
Синардет рече дека ова барем може да изврши одреден притисок за конечно да се формира влада. Други се помалку оптимисти.
Центристичката партија Les Engagés предлага да се намалат платите на политичарите во Брисел за 30 отсто додека не формираат влада и за 40 отсто доколку не формираат влада до јуни.
Засега дури и последната опција во преговорите – малцинска влада изгледа неизвесна со оглед на тоа што ќе треба одобрение од парламентарното мнозинство за да почне со работа и за секоја одлука што ќе ја донесе потоа.
Иако не би било идеално решение за решавање на предизвиците на Брисел, „малцинската влада сепак би била подобра од никаква“, рече Де Беукелаер.
Така стигнавме до оваа точка. Иако во земјата има повеќе Фламанци кои зборуваат холандски отколку Валонци кои зборуваат француски, ситуацијата во Брисел е обратна.
Затоа, за да се гарантира дека Фламанците се застапени, владата во Брисел мора да има стабилно мнозинство во двете јазични заедници.
Партиите од двете страни мора да се договорат да соработуваат меѓу себе пред да постигнат сеопфатен коалициски договор.
По изборите во јуни, договорот на валонската страна беше релативно едноставен.
Десничарската партија Реформско движење (РМ) стана најголемата франкофонска партија во Брисел и набрзо постигна договор со Социјалистичката партија и центристичката партија Les Engagés.
Од другата страна на јазичниот јаз, фламанските зелени победија на фламанското гласање и во ноември постигнаа договор со социјалистичката партија Vooruit, либералната партија Open VLD и фламанската националистичка партија N-VA, партијата на новиот белгиски премиер Барт Де Вевер.
Прославата не траеше долго. Франкофонските социјалисти одбија да владеат со фламанските националисти. Либералите, од друга страна, одбија да владеат без фламанските националисти.
Валонците „се залажуваат“ ако мислат дека можат да ги решат проблемите на Брисел без да соработуваат со фламанските националисти кои ја водат федералната влада, рече главниот преговарач на Отворено ВЛД, Фредерик Де Гухт.
Ахмед Лауеј, претседател на Социјалистичката партија во Брисел, не одговори на барањето за интервју.
Во видеото објавено на Инстаграм минатата недела, тој ги нарече фламанските националисти „сепаратистичка партија која е против Брисел и против различностите“ и тврди дека ако влезат во владата во Брисел, ќе покажат „презир кон бриселскиот регион и неговите интереси“.
Никој не попушта.