Норвешка ги обновува бункерите од Студената војна (ФОТО)

Сподели со своите пријатели

Северна Норвешка секоја година ја посетуваат стотици илјади туристи, но постои скриен свет што тие никогаш не го гледаат.

Loading...

Тивки и заборавени, длабоко во планинските пештери, се наоѓаат борбени авиони и нуклеарни подморници.

Норвешка е земја на бункери.

Во екот на Студената војна, оваа ретко населена планинска земја имаше околу 3.000 подземни објекти – скривалишта за војската и сојузничките сили, дизајнирани да го отежнат секој потенцијален агресор.

Многу од нив датираат од Втората светска војна, кога Норвешка беше дел од тврдината на Хитлер во Атлантикот, а јавноста едвај знаеше за нивното постоење.

Денес, додека беснее војна во источна Европа, Норвешка повторно активира две од своите најпознати подземни бази од времето на Студената војна, пишува Би-Би-Си.

Во близина на руската граница, северно од Арктичкиот круг, хангарите на воздухопловната база Бардуфос и поморската база Олавсверн изгледаат како сцени од шпионски филм – груби карпи, светкави бетонски патеки и воена опрема насекаде.

Олавсверн е особено импресивен, врежан во планината, со тунел долг речиси еден километар и тешки челични врати отпорни на експлозии.

Loading...

Но, се поставува прашањето – зошто да се реновираат овие скапи објекти денес, кога Советскиот Сојуз повеќе не постои? Дали тоа воопшто има смисла?

 

 

Хангарите повторно се будат

По војната, норвешките воздухопловни сили користеа планински хангари за да ги заштитат своите авиони од можен советски напад.

ПРОЧИТАЈТЕ И:  Се обидела да отвори врата од авион над Индискиот Океан: На летот имало над 200 луѓе (ВИДЕО)

Хангарите содржеа се што беше потребно – резервоари за гориво, складиште за оружје, места за одржување и места за одмор на екипажот.

Но, пред околу 40 години, базата Бардуфос беше затворена и ставена во хибернација. Денес повторно се буди.

Реновираната база, со инфраструктурни и технички подобрувања, треба да ја зголеми отпорноста и опстанокот на норвешките авиони Ф-35 во случај на руски напад.

Loading...

Руската инвазија на Украина покажа колку се ранливи скапите авиони на теренот – особено на напади од евтини беспилотни летала „камикази“ кои можат да чинат дури и неколку стотици долари.

Наместо, како Русите во Украина, да ставаат гуми над авионите или да ги заштитат со импровизирани мрежи, Норвежаните одат чекор понатаму – ги кријат во планински бункери, во природни оклопни тврдини.

 

 

„Bear Pass“

Olavsvern е стратешки лоциран во близина на местото каде што се спојуваат Норвешкото и Баренцовото море.

Т.н. „Мечкин теснец“ – областа помеѓу норвешкиот брег, Островот на мечките и Свалбард – е клучно тесно грло за руските подморници и воени бродови кои бараат пристап до Атлантскиот Океан.

Изградбата на базата започна во 1950-тите како одговор на зајакнувањето на советската северна флота.

Loading...

Проектот беше толку голем и скап (околу 450 милиони долари) што голем дел од трошоците беа покриени од НАТО.

Базата имала подземен команден центар, магацини, пристаниште за длабоко море, сув док и тунел за излез.

До завршувањето на работата, Советскиот Сојуз веќе се распадна – но базата не беше неуспешна инвестиција. НАТО продолжи да го користи за мисии во студените северни мориња.

ПРОЧИТАЈТЕ И:  Мјанмар прогласи еднонеделна жалост по земјотресот

И покрај зголемената руска закана, норвешкиот парламент во 2009 година со тесно мнозинство гласаше за затворање на Олавсверн.

Четири години подоцна беше продаден на приватни лица за само 7 милиони фунти – далеку под пазарната цена.

Тунелите биле полни со кампери и стари автомобили, а сопственикот дозволил руските истражувачки и рибарски бродови да се закотват.

Loading...

Руските медиуми шират дезинформации дека базата е делумно во сопственост на Русија.

Во 2020 година, WilNor Governmental Services, компанија тесно поврзана со норвешката војска, го презема најголемиот дел од акциите и започнува со реновирање.

Оттогаш, војската повторно го зајакнува своето присуство, а американската морнарица ја разгледува можноста таму да ги стационира своите нуклеарни подморници.

 

Loading...

 

Зошто? Одговорот е едноставен – Русија.

Безбедносните грижи на Норвешка не датираат од 2022 или 2014 година, кога Русија го анектираше Крим, туку од периодот помеѓу 2006 и 2008 година.

Потоа, според Андреас Остаген од Институтот Фридтјоф Нансен, Русија почна многу да инвестира во Северната флота, ги обнови воените вежби и покажува зголемен интерес за Арктикот.

„Русија на Путин не е Советски Сојуз“, вели Остаген. „Но, од норвешка безбедносна перспектива – предизвиците се исти. Како да се одврати Русија? И ако дојде до конфликт – како да се бориме против него?“

ПРОЧИТАЈТЕ И:  Експлозија на гасовод во Малезија, повредени 33 лица (ВИДЕО)

Норвешка не е сама во реактивирањето на базите од Студената војна.

Loading...

Русија во последните години оживеа околу 50 стари бази низ Арктикот.

Шведската морнарица се врати во својата подземна база на островот Муско во близина на Стокхолм.

 

 

Некои земји не запираат само со обновата

Кинезите изградија огромна нова подземна подморничка база на островот Хаинан во спорното Јужно Кинеско Море и команден центар во близина на Пекинг.

Loading...

Иран се пофали со својата „подземна ракетна метропола“ во Персискиот Залив.

„Психолошкиот ефект на бункерот е моќен“, вели Сер Хемфри, автор на блогот The Thin Pinstriped Line.

„Тие се длабоко вкоренети во нашата колективна слика за Студената војна – ги замислуваме како командни центри од филмот „Д-р Стрејнџлав“ со генерали кои го изгубиле својот ориентир“.

Авторот на книгата „Подземни структури на Студената војна“, Пол Озорак додава: „Криењето на бродови и авиони во планинските тунели останува одличен начин за заштита од воздушни напади, особено ако се обезбедени врати и засилувања отпорни на експлозија“.

Но, земјите како Обединетото Кралство се двоумат – поради огромните трошоци.

Loading...

Многу бункери од тој период се претворени во музеи, ноќни клубови или едноставно се распаднаа – некои се поплавени, некои се запечатени, а многу повеќе не се безбедни.