Тунелите изградени за да се засолнат лондончани за време на германското бомбардирање во Втората светска војна ќе станат најголемата нова туристичка атракција на британската престолнина, според компанијата што ја купи широката мрежа на тунели.
Тунелите, кои се долги 1,6 километри и доволно високи во некои делови за да се вклопат во двокатен автобус, лежат под Холборн во центарот на Лондон.
Рачно почнале да ги копаат кон крајот на 1940 година, кога германските авиони го бомбардирале градот речиси секој ден и ноќ.
За време на бомбардирањето, жителите отишле на станиците на подземната железница заради безбедност.
До 1942 година, кога биле завршени наменските тунели, воздушните напади престанале, па тие никогаш не беа користени како засолништа.
– Реално е. Тоа е емотивно, рече Ангус Мареј, извршен директор на Лондонските тунели, стоејќи во засводена челична пештера додека возовите на лондонското метро татнеа над нив.
Мареј, поранешен инвестициски банкар, се надева дека тунелите ќе бидат претворени во споменик на тој период и ќе бидат дел музеј, дел изложбен, а дел за забава.
Тунелите беа шпионски штаб во 1944 година, кога авторот на Џејмс Бонд, Јан Флеминг, работеше таму за поморската разузнавачка служба.
Се верува дека локацијата го инспирирала Q Branch, каде Бонд оди да ја земе својата специјализирана опрема.
Триесет метри подолу, подземната цитадела е лавиринт од стари генератори, цевки и ‘рѓосани завртки.
Пакети жици висат од ѕидовите кои се испреплетени со бројчаници, прекинувачи и лостови.
Има и остатоци од бар за персонал и кантина за 200-те луѓе кои работеле во тунелите во 1950-тите и 1960-тите кога таму била сместена телефонската централа. Од 1970-тите, тунелската мрежа е главно празна.
Мареј проценува дека планот за создавање на туристичката атракција, кој беше одобрен од властите минатата година, ќе чини околу 120 милиони фунти (143 милиони евра).
Неговата компанија се надева дека до 3 милиони луѓе годишно ќе плаќаат повеќе од 30 фунти (36 евра) за да го посетат просторот.
Тунелите ќе бидат подготвени за јавноста кон крајот на 2027 или почетокот на 2028 година, рече Мареј, додавајќи дека со нив ќе управува компанија запознаена со атракции за посетители.
– Во Лондон, ако има нешто што функционира, тоа е туризмот – рече тој.