Сушата на реката Рајна се повеќе ги оптоварува синџирите на снабдување и создава нови проблеми за германската економија, пишува РСЕ.
Недостигот на врнежи во последните неколку месеци значи дека товарните бродови сега превезуваат полесни товари, транспортните трошоци растат, а економските и енергетските ризици дополнително се влошуваат, пишуваат светските медиуми.
„Уште 30 см вода на Рајна“
Додека Европа минува низ долго, топло лето, нивото на водата на реката Рајна, една од најдолгите и најпрометните реки на континентот, се намалува и се намалува, што е голем проблем за луѓето и компаниите кои зависат од неа, пишува Би-Би-Си.
Нивото на Рајна, нагласува британскиот јавен сервис, сè уште не е паднато на најниското регистрирано ниво – кога беше 25 сантиметри во октомври 2018 година – иако прогнозите укажуваат дека нивото на водата ќе продолжи да паѓа во наредните денови.
Водата е премногу плитка за да можат да поминат поголеми товарни бродови, додека на помалите бродови екипажот е принуден да го намали товарот за да можат да пловат.
Капетанот Андре Кимпел ги превезуваше луѓето и нивните автомобили преку вода до другиот брег во градот Каубо во изминатите неколку дена.
Сепак, тој нагласи дека „водата е длабока метар и пол“ и дека „длабочината на бродот е метар и дваесет“ што значи дека под нив имало „само 30 сантиметри вода“.
Експертите предупредуваат дека ниското ниво на водата може да и наштети на германската економија, која поради намалениот проток на рускиот гас се повеќе се потпира на термоелектраните на јаглен, кој најмногу се транспортира со речни бродови.
Владина агенција која го следи нивото на водата вели дека сегашното ниско ниво на водата во Рајна можеби е само дел од нормална шема.
Но, забележуваат, ваквите настани стануваат се поинтензивни како резултат на климатските промени и велат дека состојбата ќе се влоши во втората половина на овој век.
Доцнења и недостатоци
Поморските компании се подготвени да престанат да транспортираат стока на Рајна бидејќи нивото на водата во најголемата река во Германија се приближи до критично ниската точка на 13 август, пишува Асошиетед прес.
Транспортната компанија Контарго на крајот на минатата недела објави дека се подготвува да го запре транспортот на Горна и Средна Рајна од безбедносни причини и планира дел од товарот да го пренесе на камиони.
Сепак, додава АП, капацитетот на патниот и железничкиот товарен транспорт е ограничен.
Ако превозот на Рајна биде запрен, електраните на јаглен, бензинските пумпи и компаниите кои се потпираат на бродовите за да примаат суровини и да испорачуваат готови производи би можеле да се соочат со одложувања и недостиг.
Метеоролозите предвидуваат дожд во наредните денови, иако не е јасно дали тоа ќе биде доволно за да се задржи нивото на водата во Рајна да не падне до тој степен што ќе влијае на речниот сообраќај, пишува Асошиетед прес.
Транспортот на гориво е тежок
Реката Рајна ќе продолжи да опаѓа, дополнително ограничувајќи го снабдувањето со стоки во делови од внатрешноста на Европа, бидејќи континентот се соочува со најголемата енергетска криза во последните децении, истакнува Блумберг.
Според германската влада, клучниот дел од реката во градот Кауб, каде Рајна е тесна и плитка, може да падне под 30 сантиметри.
Кога нивото на водата во Кауб паѓа на 40 сантиметри и подолу, станува неекономично за многу товарни бродови што превезуваат стоки како дизел и јаглен да пловат по тој дел од реката, изјави претходно претставник на германскиот Сојузен институт за хидрологија.
Некои експерти предупредуваат дека трговијата со 400.000 барели нафтени деривати дневно може да биде нарушена долж реката што се протега од регионот Амстердам-Ротердам-Антверпен (АРА) преку Германија до Швајцарија.
Залихите на дизел и нафта за греење во независните складишта во регионот АРА моментално се на најниско ниво од најмалку 2008 година, истакнува Блумберг, додавајќи дека поплитката река го отежнува транспортот на гориво во внатрешноста на Европа.
Речната криза е особено загрижувачка за земјите од Централна и Источна Европа без излез на море, кои вообичаено го добиваат горивото преку Рајна, според Меѓународната агенција за енергија (ИЕА).
„Очекуваме оваа ситуација да продолжи до крајот на годината“, рече Торил Босони, шеф на одделот за нафтениот пазар на ИЕА, во интервју за телевизијата Блумберг минатата недела.
Јаглен преку Рајна како „Ахилова пета“
Аналитичарите веруваат дека ниското ниво на вода во Рајна може да има поголемо влијание врз германската економија сега отколку за време на последната тешка суша во 2008 година, кога товарниот транспорт беше во застој, го задушуваше производството на хемикалии и челик и го намалува бруто домашниот производ на земјата за неколку милијарди долари, покажува Фајненшл тајмс.
Пред четири години, испораката на стока беше прекината од средината на октомври, околу седум недели.
Овој пат, истакнува економистот на Дојче банк, Марк Шатанберг, „проблемите би можеле да траат подолго затоа што почнале во средината на летото“, додека економската ситуација „овој пат е полоша“.
Компаниите за транспорт на стоки преку Рајна тврдат дека нивните трошоци се тројно зголемени во последните месеци, а повисоките цени на енергијата и недостатокот на бродови им оставиле малку простор на компаниите за маневрирање.
„Покрај отсуството на дожд, тесните грла имаат врска со војната во Украина“, рече Марсел Хулскер (Марсел), генерален директор на компанијата Контарго, која управува со товарни транспортери на реката веќе 30 години.
Бродовите беа прераспоредени за транспорт на жито на реката Дунав во услови на блокада на пристаништата на Црното Море, која неодамна беше привремено укината.
На другите бродови им биле платени огромни суми за транспорт на јаглен, бидејќи Германија брзала да ја намали зависноста од руската енергија со зголемување на капацитетот на електраните на јаглен.
Германската компанија DTG, која управува со околу 100 бродови на Рајна, тврди дека „секојдневно добива барања“ за испорака на јаглен.
Од друга страна, додава Фајненшл тајмс, енергетската компанија Унипер веќе предупреди дека можеби ќе треба да го намали производството во фабриката Штаудингер на брегот на Мајна, притока на Рајна, поради ограничените резерви на јаглен.
Германија сега немаше друг избор освен да увезе јаглен преку Рајна, потпора за која Шатенберг предупреди на Дојче банк „може да стане Ахилова пета“ за најголемата европска економија.
Сепак, додава весникот, владините агенции тврдат дека проблемите „на Рајна се привремени“ и ќе бидат решени до зима.
Сите информации за економско-енергетската криза во светот можете да ги прочитате ТУКА.